Dåp


Vi i kirkene i Inderøy ønsker dere velkommen til dåp! Her finner du informasjon om hvordan du går frem for å melde barnet ditt til dåp. 

Bilde: Et barn blir døpt. 

I dåpen feirer vi det nye livet og ønsker et nytt medlem i den verdensvide kirke velkommen. Fra Skaperens side er alle mennesker Guds barn. Alle er vi skapt i Guds bilde, fulle av fantastiske gaver, talenter og muligheter, på ulike vis. 

Alle er vi kjent og elsket som vi er, av Gud. Når vi bæres til dåp eller selv kommer til dåp - da svarer vi ja til Guds ja til oss. Og det gjør noe med relasjonen. Det forteller oss selv og andre noe om hvem vi er og hvor vi hører til. 

Dåpen er verdens største kjærlighetserklæring. Guds frelsende nåde og kjærlighet plasker i hodet på oss, uten at vi har gjort noe annet enn å være til. De fleste av oss bæres til og med fram til døpefonten. Det er et statement, i en kultur hvor veldig mye handler om å kjøpe, fortjene og prestere oss til ting. Dåp er verken magi eller fiplom for vel utført tro. Dåpen gir oss et rom til å leve og vokse i. 

Ordene vi bruker i dåpen er ganske store. Det er ikke så rart - for i dåpen får vi del i Jesus Kristi død og oppstandelse, og et nytt liv. Det finnes både godt og ondt, i oss og i verden. Derfor trenger vi stadig en ny sjanse, og tilgivelse fra både Gud og mennesker. Guds kjærlighet er sterkere enn alt. Da Jesus ga seg selv for alle mennesker, satte han ondskapen sjakk matt, selv om det ikke alltid virker sånn. Siste ord er sagt - og det er ikke ondskapens og dødens ord, men Guds kjærlighets ord. 

Barna våre kommer til å oppleve både gode og vonde ting - sånn er livet. Men ingenting kan skille oss fra Guds kjærlighet i Jesus Kristus. 

 

SLIK GÅR DU FREM: 

1) Ta kontakt med oss på kirkekontoret.

Det kan du gjøre på følgende måter:

  • Vi har kontor rett ved Sakshaug kirke. Adressen er Vangsvegen 108, 7670 Inderøy. Kom gjerne innom. Vi har åpent mandag, tirsdag og torsdag fra klokka 10.00 - 14.00.
  • Ring til oss. Vårt telefonnummer er 74 15 60 20. 
  • Send en mail til oss. Vår mailadresse er post@inderoy.kirken.no. 

2) Finn aktuell dåpsdag. Vi på kirkekontoret hjelper deg med å finne en aktuell dåpsdag. Vi har oversikt over hvilke søndager det er gudstjeneste i hvilke kirker. Gå gjennom de ulike alternativene med dine nærmeste og finn en dato som passer.

3) Meld inn barnet til dåp. Dette gjør du ved å fylle ut et Dåpsskjema. Ved å trykke på linken til Dåpsskjema kommer det et opp et skjema i et nytt vindu. Dette kan du fylle ut elektronisk og returnere på mail. Alle felter må fylles ut. Ved problemer, ta kontakt med oss. Returner skjemaet så fort som mulig og senest 14 dager før dåpsdag. Du kan også skrive ut skjemaet og sende det til oss i posten. Du kan også komme innom kontoret med det. 

Noen ønsker å døpe barnet sitt i en annen kirke enn den de sogner til. Ta i såfall kontakt med ønsket kirke så hjelper de deg videre. 

4) Dåpssamtale. Når dåpsdato er fastsatt og nærmer seg tar presten kontakt for å avtale en samtale med foresatte. Typiske tema i denne samtalen er en gjennomgang av hva dåp er og praktiske forberedelser knyttet til gudstjenesten og selve dåpen. 

Tenk gjennom om du har noen spørsmål du vil stille i løpet av denne samtalen. Om dere har lyst til å bidra i dåpen gjennom tekstlesing eller musikkinnslag er det flott. Snakk med presten om dette i samtalen. 

 

Tilbake